ד"ר חנה פישר גרפי ודרור לוין
עבודה טיפולית פרטנית לקידום מיומנויות חברתיות בגיל בית ספר יסודי (גיל החביון)
Latency - Social Emotional Learning
L-SEL
מועד פתיחת הקורס: 06.02.2025 | קורס מקוון | ההרשמה בעיצומה
7 מפגשים בימי חמישי בין השעות ,17:30-20:45 בתאריכים: ,06.02.25 ,13.02.25
,20.02.25 ,27.02.25 ,06.03.25 ,20.03.25 .27.03.25
תיאור הקורס:
בגיל בית ספר יסודי (גיל החביון) עולה משמעותית השכיחות של ילדים הסובלים חברתית ונדחים בכיתתם (2022 ,Rutland & Killen). בהתאם לכך, הרווחה הרגשית שלהם עלולה להיפגע משמעותית. תחושות שליליות מלוות ילדים רבים בגיל החביון כגון: חוסר ביטחון במעמדם החברתי בכיתה, חוויית היותם נעדרי משמעות, חסרי ערך ובלתי אהובים על ידי חברי כיתתם. ההשלכות של תחושות אלה קשות הן בהווה והן על המשך ההתפתחות בכל התחומים (2020 ,al et Reinhard). הקורס הנוכחי מכוון את הטיפול בילדים הסובלים מבחינה חברתית אל מיומנויות חברתיות מסוג שונה, מיומנויות חברתיות -רגשיות קבוצתיות המתפתחות בגיל החביון Emotional) Social-Latency Learning :SEL-L). ב"טיפול במעטפות" הילדים מתאמנים בפיתוח מיומנויות אלה שהן ייחודיות לגיל החביון ושונות מהמיומנויות החברתיות -רגשיות המתפתחות בשלבים מוקדמים או מאוחרים לחביון, שהן לרוב בינאישיות. הגישה העומדת בבסיס הקורס, נשענת על תיאוריה התפתחותית פורצת דרך לפיה, הבסיס להתפתחות המיומנויות החברתיות הקבוצתיות בחביון הוא התפתחות היכולת של הילדים ל"זרימה קבוצתית" (flow social). ילדים בגילאים אלו מפתחים גמישות מחשבתית, רגשית והתנהגותית, כך שהם מסוגלים להיפרד מדמויות משמעותיות של הורים ומבוגרים ולהתחבר בהתאמה ובסנכרון אל חברת ילדי כיתתם, השואפת לעצמאות קבוצתית ו"זורמת" על פי נורמות חברתיות מתחלפות במהירות, ושאותן הילדים קובעים בעצמם (2023 Halabi & Grafy-Fisher).
מה נלמד בקורס?
בקורס נלמד על הקשר בין ה"זרימה" עם חברת ילדי הכיתה ובין הנורמות החברתיות, התפתחות העצמאות הקבוצתית , ההיררכיה החברתית, דחייה חברתית, הפרדה מגדרית, התפתחות מוסרית חברתית, התפתחות אמפתיה חברתית ועוד.
נלמד כיצד לזהות מצבים של ילדים אשר סובלים חברתית ושאינם "זורמים" עם הקבוצה.
נלמד להבין ולפרש מצבי "חסימה בזרימה" וכן נלמד לטפל בהם ב טיפול פרטני – "טיפול במעטפות " לילדים הסובלים חברתית.
הקורס ישלב למידה תיאורטית פסיכודינמית אודות ההתפתחות של "עצמי- חברתי- קבוצתי", עם לימוד, תרגול ואימון בכלי טיפולי "טיפול במעטפות" להשבת הילדים הסובלים חברתית לשדה החברתי.
מטרות הקורס:
להקנות למשתתפות/ים את היכולת לשלב עבודה טיפולית יום יומית עם מטופלים אשר סובלים חברתית.
ללמוד כיצד לסייע לילדים בטיפול פרטני להשתלב בתוך קבוצה ולפתח מיומנויות חברתיות -רגשיות וקבוצתיות-כיתתיות.
רכישת כלים לזיהוי חסמים בזרימה החברתית .
ללמוד כיצד להדריך הורים בנושאים חברתיים.
אודות המרצים:
ד"ר חנה פישר גרפי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית (בגישת פסיכולוגית העצמי), ביבליותרפיסטית. פיתחה פרדיגמה התפתחותית חדשנית לשלב החביון, הכוללת בתוכה את התופעות הרווחות בגיל כמו דחייה חברתית, חרם, אלימות, שיימינג ועוד. פיתחה בהתאם לתיאוריה, שני כלים טיפוליים: האחד, טיפול פרטני "טיפול במעטפות" והשני התערבות כיתתית במסגרת תכנית חיצונית במשרד החינוך בשם "מאני לאנחנו". בנוסף, עוסקת במחקר ופרסמה עד כה ספרים ומאמרים בנושא. מטפלת, מדריכה ומלמדת אנשי טיפול וחינוך.
דרור לוין, פסיכולוג חינוכי מומחה, מטפל בשיטת "טיפול במעטפות". מרצה בתחום התפתחות רגשית – חברתית של ילדים. מדריך בתוכנית "מאני לאנחנו" המוכרת ע"י משרד החינוך.
קהל יעד:
פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים וסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה.
עלות הקורס:
אנשי מקצוע: 2,200 ש"ח
מתמחים , סטודנטים לתואר שני ובוגרי המכללה האקדמית תל אביב יפו: 2,000 ש"ח