top of page

מיכל ארוך תמיר

מצבים מנטליים ראשוניים
להקשיב ולגעת במעמקים

מועד פתיחת הקורס: 05.03.2025 | קורס מקוון | ההרשמה בעיצומה


12 מפגשים בימי רביעי בין השעות 19:30-21:00
בתאריכים: 05.03.25, 12.03.25, 19.03.25, 26.03.25, 02.04.25, 09.04.25, 23.04.25, 07.05.25, 14.05.25, 21.05.25, 28.05.25, 04.06.25.

רקע:

מצבים מנטליים ראשוניים בונים בבריאות את "הרצפה החושית" עליה יוכלו להתהוות בהדרגה התפתחויות נפשיות נוספות. אולם, על מנת ששכבת בסיס נפשית זו תתפתח באופן טבעי וחי נדרשת מידה מספקת של התאמה בין צרכי התינוק לבין היענותה של האם. בקורס זה נתבונן במצבים בהם נוצר חוסר קיצוני או מתמשך בהתאמה שכזו – בין אם בשל קשיים שחווה האֵם ובין אם בשל מאפיינים מולדים של התינוק עצמו. נתאר כיצד נרשמת חוויה קשה זו בתוך נפשו של התינוק, כיצד הוא מנסה להתגונן מפניה וכיצד תשפיע על מי שיהפוך להיות בבגרותו, כפי שיבוא לידי ביטוי למשל בקשרים משמעותיים. נדון באופנים בהם נפגוש חוויות מעין אלו בקליניקה ואיך נוכל לעבוד עמן כמטפלים. נקרא בכתביהם של תאורטיקנים מרכזיים בתחום ונעסוק במושגים חשובים שטבעו, כגון: "האם המתה"(גרין), "עור משני"(ביק), "איימה קטסטרופלית"(סימינגטון), "הגנות אוטיסטיות"(טסטין), "עמדה אוטיסטית -מגעית"(אוגדן), "חבלן פנימי"(פיירברן) ועוד. המטאפורות שמציעים תיאורטיקנים אלו עשויות לסייע לנו להקשיב למתחולל ברבדים העמוקים ביותר של הנפש ולגעת בדברים באופן שיוכל לתרום להתפתחות התהליך הטיפולי.


אודות המרצה:

מיכל ארוך תמיר, פסיכולוגית קלינית. מטפלת במבוגרים בקליניקה בתל אביב. מרצה בבית הספר לפסיכותרפיה מבח"ר, אוניברסיטת חיפה. מאמריה עוסקים בשלבי ההתפתחות המוקדמים של הנפש תוך דגש על התרומה הפרקטית של ההמשגות התיאורטיות למעשה הטיפולי.



קהל יעד:
פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים ויישומיים , סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה.

עלות הקורס:
אנשי מקצוע: 1980 ₪
מתמחים סטודנטים לתואר שני ובוגרי המכללה האקדמית תל אביב יפו: 1780 ₪

bottom of page