צוות הוראה: דנה ספקטור ועינת גבאי
ד"ר יפעת כהן - רכזת הוראת DBT במכון מפרשים
DBT - תכנית הכשרה דו שנתית
מועד פתיחת הקורס: 06.01.2025 | קורס משולב - מקוון ופרונטלי | ההרשמה בעיצומה
שנה א, סמסטר א: 14 מפגשים בימי שני, בין השעות ,09:30-12:00 בתאריכים: 06.01.25 (פרונטלי) 13.01.25 (מקוון) 20.01.25 (מקוון) 27.01.25 (מקוון), 03.02.25 (מקוון), 10.02.25 (מקוון), 17.02.25 (מקוון), 24.02.25 (מקוון), 03.03.25 (מקוון), 10.03.25 (מקוון), 17.03.25 (פרונטלי), 24.03.25 (מקוון), 31.03.25 (מקוון), 07.04.25 (מקוון). כל מפגש בהיקף של 3 ש"א.
שנה א, סמסטר ב: 14 מפגשים בימי שני, בין השעות ,09:30-12:00 בתאריכים 21.04.25: (פרונטלי), 28.04.25 (מקוון), 05.05.25 (מקוון) 12.05.25 (מקוון), 19.05.25 (מקוון), 26.05.25 (מקוון), 09.06.25 (מקוון), 16.06.25 (פרונטלי), 23.06.25 (מקוון), 30.06.25 (מקוון), 07.07.25 (מקוון), 14.07.25 (מקוון), 21.07.25 (מקוון), 28.07.25 (פרונטלי). כל מפגש בהיקף של 3 ש"א.
תיאור הקורס:
הפרעות אישיות בכלל והפרעת אישיות גבולית בפרט מהוות אתגר למאבחן, לתיאורטיקן ולמטפל.
מאפיינים של אי יציבות אפקטיבית, התנהגותית, בין אישית ולעיתים אף קוגניטיבית ופיזיולוגית באים לידי ביטוי בין השאר בתנודתיות מצב הרוח, אימפולסיביות, יחסים בינאישיים שבירים, העדר אמון בעצמי ובאחר, בלבול בזהות, התנהגות ברת סיכון, בעיות בריכוז, בעיות סומטיות וקשיים בשינה ובאכילה. העוצמתיות הרגשית , על היבטיה השונים , מהווה מוקד קושי משמעותי עבור מטפלים . שכן, גישות טיפוליות פסיכודינאמיות כמו גם גישות קוגניטיביות -התנהגותיות קלאסיות אינן נמצאו יעילות מספיק בעבודה עם אוכלוסייה זאת.
מטרת הטיפול הדיאלקטי התנהגותי ( DBT ) היא "לחיות חיים ששווה לחיות אותם". גישה טיפולית זו, אשר פותחה על-ידי הפסיכולוגית האמריקאית פרופ' מרשה לינהן, נבדקה במחקרים מבוקרים רבים, בארה"ב ובאירופה. הגישה הוכחה כיעילה באופן ברור לטיפול באנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית והתנהגות של פגיעה עצמית. כמו כן, נמצאה יעילות גם בטיפול בהפרעות אכילה, מצבי דיכאון וחרדה, וכן בקרב אנשים הסובלים מהתמכרות לחומרים. טיפול באמצעות DBT נמצא יעיל בקרב מבוגרים ומתבגרים.
טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) מהווה גישת טיפול אינטגרטיבית הכוללת שימוש באלמנטים מתוך גישות טיפוליות שונות: הגישה הקוגניטיבית -התנהגותית, התמיכתית והפסיכודינמית (במיוחד גישת העצמי והגישה האינטרסובייקטיבית), וכן אלמנטים מתוך תורת הזן-בודהיזם. האלמנטים העיקריים המגדירים את הטיפול הדיאלקטי התנהגותי הם התיאוריה ההתנהגותית, קשיבות (mindfulness) והפילוסופיה הדיאלקטית.
טיפול DBT מציע הוליזם וסינתזה. המאפיינים הייחודיים של הגישה הם דיאלקטיקה שמשמעותה קירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתזה, וקשיבות, שמשמעותה התבוננות מכוונת ולא שיפוטית, המהווה עמדה טיפולית כמו גם מיומנות בסיסית עבור המטופלים והמטפלים כאחד. קיים דגש על קבלה כבסיס לשינוי, וסינתזה בין תפיסה של תורת הזן-בודהיזם לבין תפיסות פסיכולוגיות מערביות.
המערך הטיפולי ב-DBT כולל ארבעה אלמנטים עיקריים:
טיפול פרטני
לימוד מיומנויות בקבוצה
יעוץ טלפוני
קבוצת הדרכה ותמיכה למטפלים
במקביל לטיפול הפרטני, משתתפים המטופלים בקבוצה ללימוד מיומנויות חיים, הכוללת לימוד 4 מודולות של מיומנויות:
מיומנות הקשיבות (mindfulness) מיומנות הליבה ועליה מתבססות במידה רבה המיומנויות האחרות. מיומנות זו מתמקדת באימון לתשומת לב מודעת ללא שיפוטיות. בנוסף, יש התייחסות גם לקשיבות בקשר ולתיקוף עצמי.
מיומנויות ליעילות בקשרים בינאישיים – מיומנויות המבוססות על הגישה הקוגניטיבית - התנהגותית (CBT) ומתמקדות בדרכים יעילות לבקש ולסרב, לצד רכישת יכולת לזיהוי ואתגור מיתוסים לגבי קשרים בינאישיים.
מיומנויות לויסות רגשי – מיומנויות אלה מבוססות גם הן על הגישה הקוגניטיבית -התנהגותית ומתמקדות במודל הרגשי, זיהוי רגשות, הגברת רגשות חיוביים, זיהוי מיתוסים לגבי רגשות ומשפטי עידוד.
מיומנויות לעמידות במצבי מצוקה – ריכוז מיומנויות מסוגים שונים להתמודדות עם מצבי משבר אקוטיים , וכן עבודה על קבלה רדיקלית של המציאות.
בשנה הראשונה לקורס נלמד ונתרגל את האלמנטים העיקריים בטיפול הפרטני. במהלך הלימוד התיאורטי נזמין הבאת מקרים מהקליניקה סביב החומר הנלמד לצורך הדגמה והדרכה. נתייחס לדוגמאות שיביאו המרצות והמשתתפים, גם דרך סרטוני הדגמה.
בשנה השנייה לקורס נתרגל את לימוד המיומנויות באופן חוויתי, בדומה להנחיית קבוצות המטופלים. כחלק מההתנסות הדידקטית במיומנויות, המשתתפים יתבקשו לתרגל בין המפגשים. במהלך הלימוד נזמין הבאת התייעצויות להדרכה על מקרים מהקליניקה של המשתתפים.
מטרות הקורס :
בשנת הלימודים הראשונה – קורס תיאורטי מורחב:
סקירת גישות תיאורטיות וטיפוליות להפרעת אישיות גבולית והבנת המושג הפרעה בוויסות רגשי מבחינה פסיכולוגית ונוירו ביולוגית .
הבנת הרציונל והרקע התיאורטי של גישת ה-DBT: התיאוריה הביו סוציאלית .
הבנת המערך הטיפולי: טיפול פרטני, לימוד מיומנויות, קשר בין פגישות, מפגשי עמיתים .
עקרונות בסיסיים, הנחות יסוד, מטרות הטיפול.
לימוד הגישה הטיפולית הפרטנית: חוזה טיפולי, עבודה עם המטופלת האובדנית, עבודה על קרעים וקשיים בקשר הטיפולי.
לימוד ותרגול האסטרטגיות הטיפוליות : דיאלקטיקה, ולידציה ואנליזה פונקציונלית .
לימוד הרציונל והגישה ללימוד מיומנויות.
שילוב התייעצויות קצרות ודיון על מטופלים לפי נושאי הלימוד.
במהלך הקורס נציג סרטוני הדגמה של אסטרטגיות טיפוליות : חוזה טיפולי, דיאלקטיקה , ולידציה, אנליזה פונקציונלית ופתרון בעיות . כמו כן, יערכו מספר תרגולים בנושאים אלה.
בשנת הלימודים השנייה – לימוד מיומנויות והדרכה:
בהתאם למס' הנרשמים ייתכן והכיתה תחולק לשתי קבוצות ויצטרף מנחה נוסף מצוות ההוראה של מכון אופק.
התנסות בקבוצות קטנות (בהתאם למס' המשתתפים) בתרגול מיומנויות ה-DBT: קשיבות (mindfulness), ולידציה עצמית, ויסות רגשי, עמידות במצוקה ויעילות בינאישית.
הדרכה קבוצתית על מטופלים מהקליניקה של המשתתפים .
*הקורס יקנה למשתתפים בסיס תיאורטי רחב של הגישה הדיאלקטית התנהגותית.
*משתתפי הקורס יקבלו את פרוטוקול המיומנויות איתו עובדים במכון אופק, מכון לטיפול והוראת DBT.
קהל יעד: פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים ויישומיים , סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה.
עלות הכשרה דו-שנתית: 11,400 ₪
עלות עבור כל שנת לימודים הינה 5,700 ₪