ד"ר חנה פישר גרפי ודרור לוין
עבודה טיפולית כיתתית לקידום מיומנויות חברתיות בגיל בית ספר יסודי (גיל החביון)
Latency - Social Emotional Learning
L-SEL
מועד פתיחת הקורס: 05.06.2025 | קורס מקוון | ההרשמה בעיצומה
7 מפגשים בימי חמישי בין השעות ,17:00-20:45 בתאריכים: ,05.06.25 ,12.06.25
,19.06.25 ,26.06.25 ,03.07.25 ,10.07.25 .17.07.25
תיאור הקורס:
בגיל החביון מתפתח חלק אינטראפסיכי - "עצמי חברתי קבוצתי", שהנו ייצוג של החלק בעצמי המחובר בשותפות אל הקבוצה (2004 ,Abrams), ועשוי להיות שונה במהותו מהעצמי האמיתי (2023 ,Goist 2024 ,al et Stathi). בגיל זה הילדים מפתחים מיומנויות חברתיות -רגשיות קבוצתיות (SEL-L- Learning Emotional Social-Latency) שכוללות: יכולת לחוש אמפתיה לקבוצה, לקיחת אחריות מוסרית כלפי הקבוצה, יכולת "זרימה קבוצתית" (flow social), סנכרון בחשיבה קבוצתית, יכולת לחישה וקליטה של נורמות חברתיות של הקבוצה, יכולת לעצמאות קבוצתית, השתלבות וקידום המעמד החברתי בכיתה, מנהיגות והובלה, הימנעות ממצבי דחייה ונידוי בקבוצה ועוד (פישר גרפי, 2015,2018,2019,2020,2022,2023,2024). מיומנויות חברתיות אלה מתפתחות אצל היחיד במסגרת קבוצתית גדולה. לכן, הכיתה הינה המסגרת (זולת עצמי) המשמעותית להתפתחותם של הילדים בגיל הזה. כיתות רבות נמצאות במצבים חברתיים לא פשוטים: מריבות, חרמות, בריונות, אלימות, היררכיה חברתית, שליטה של מלכי כיתה, נורמות חברתיות שליליות, תופעת ה"עדר", הפרעות סדר, משמעת ועוד. מצבים אלה מקשים על התפתחות ה"עצמי – חברתי – קבוצתי" של כל ילד באופן פרטי. התכנית ה טיפולית הכיתתית "מאני לאנחנו" מסייעת לקידום הכיתה ובכללה כל אחד מהילדים שבה, בהשגת המטלה ההתפתחותית של הגיל: מעבר מעמדה ילדית קודמת ("אני") לעמדה ההתפתחותית התואמת את גיל החביון ("אנחנו"). תכנית זאת המעוגנת במחקר מעידה על שינויים מרחיקי לכת במצב הרגשי חברתי של הכיתה וכלל הילדים שבה.
שיטת ההוראה:
הקורס ישלב בין לימוד תאוריה פסיכודינמית אודות ההתפתחות של "עצמי-חברתי-קבוצתי", לבין תרגול ואימון בכלי טיפולי שילמד בקורס. השיעורים יועברו בשיתוף שני המרצים.
מטרות הקורס:
להקנות ידע על התפתחות רגשית – קוגניטיבית וחברתית בגיל החביון – מאני לאנחנו – עקרונות ומיומנויות נלמדות.
רכישת כלים לזיהוי ילדים שנמצאים בעמדת "אני" שמאיטים את התפתחות הילדים לילדים בעמדת "אנחנו" שמקדמים את התפתחות הילדים בקבוצה.
למידת תכנית התערבות טיפולית כיתתית "מאני לאנחנו", המסייעת לילדים במסגרת הכיתה, להשתלב בתוך קבוצה ולפתח מיומנויות חברתיות-רגשיות וקבוצתיות -כיתתיות.
למוד הנחייה בתכנית "מאני לאנחנו" בשלושה מעגלים: תלמידים, מורים והורים.
הרחבת ההבנה של דינמיקה כיתתית באמצעות מפת דרכים חברתית עם קנה מידה התפתחותי של גיל החביון.
ללמוד כיצד להדריך הורים ומורים בנושאים חברתיים על פי גישת "מאני לאנחנו".
אודות המרצים:
ד"ר חנה פישר גרפי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית (בגישת פסיכולוגית העצמי), ביבליותרפיסטית. פיתחה פרדיגמה התפתחותית חדשנית לשלב החביון, הכוללת בתוכה את התופעות הרווחות בגיל כמו דחייה חברתית, חרם, אלימות, שיימינג ועוד. פיתחה בהתאם לתיאוריה, שני כלים טיפוליים: האחד, טיפול פרטני "טיפול במעטפות" והשני התערבות כיתתית במסגרת תכנית חיצונית במשרד החינוך בשם "מאני לאנחנו". בנוסף, עוסקת במחקר ופרסמה עד כה ספרים ומאמרים בנושא. מטפלת, מדריכה ומלמדת אנשי טיפול וחינוך.
דרור לוין, פסיכולוג חינוכי מומחה – מנחה ומדריך בתוכנית "מאני לאנחנו" תוכנית גפן מס' 29369.
קהל יעד:
יועצות חינוכיות, מורות בבי"ס יסודי, פסיכולוגים מומחים ומתמחים, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה, חינוך וייעוץ חינוכי.
עלות הקורס:
אנשי מקצוע: 2,200 ש"ח
מתמחים , סטודנטים לתואר שני ובוגרי המכללה האקדמית תל אביב יפו: 2,000 ש"ח