ד"ר נירה קפלנסקי וגב' עינת קרמר רייס
"הייעוץ ככיפת חוסן"-
קורס עבור המגזר החרדי
מועד פתיחת הקורס: 16.02.2025 | קורסים מקוונים | הרשמה בעיצומה
קורס 1- 4 מפגשים בימי ראשון בין השעות ,13:00-16:15 בתאריכים: ,16.02.25 ,23.02.25 ,02.03.25 .09.03.25
קורס 2- 4 ימי שני בין השעות ,13:00-16:15 בתאריכים: ,17.03.25 ,24.03.25 ,31.03.25 .07.04.25
קורס :1 התערבות עם נפגעי אירועי קיצון בשלבים השונים
תיאור הקורס:
הכשרת יועצות בהתערבויות ומתן מענה נפשי לנפגעי אירוע קיצון. ההכשרה תכלול אינטגרציה של תיאוריה מתחום הדחק והטראומה והיכרות עם שיטות ממוקדות לטיפול בטראומה כגון SE FR CBT ,PE-EMDR ולימוד כלים המשלבים דמיון להתמודדות עם פחדים וחרדות של ילדים. הקורס ישלב תיאוריה ותרגול.
תוכנית זו היא חלק ממיזם שלומות צוותי חינוך, בשיתוף שפ"י משרד החינוך והקרן לחוסן צוותי חינוך.
נושאים:
מושגי יסוד בהקשר של דחק: משבר, אבל, טראומה, פוסט -טראומה, פוסט טראומה מורכבת, הפרעות חרדה.
מהות האירוע הטראומתי בהקשר הנוירו-פסיכו-פיזיולוגי: PTSD ,ASD ,ASR
עיבוד אירוע/זיכרון: איך נדע שאירוע עבר עיבוד מלא?
פחדים של ילדים: הבניית תכנית פעולה - תהליך הדיסנסיטיזציה
התקפי חרדה. למה הם מת רחשים ? כלים להתערבות מידית ודרכים לניהולם
שיקולים בבחירת התערבות/טיפול
עבודה בחירום מול עבודה מתמשכת
תפקיד הדמיון בהתמודדות עם המציאות.
פיתוח חוסן בגיל הילדות. תפקיד היועצת.
כלים לעבודה ממוקדת גוף עם ילדים
חוסן משפחתי – כלים יישומיים לפיתוח חוסן משפחתי.
הקורס יהיה מקוון ויכלול הדגמות ותרגול. המשתתפים יקבלו חומרים ייחודיים הקשורים לעבודה עם אירועי.
אודות המרצה:
ד“ר נירה קפלנסקי עו“ס ודרמתראפיסטית, מנהלת את היחידה הקלינית במועצה האזורית שער-הנגב, מומחית בטראומה, מדריכה ומסמיכה מטפלים בשיטות SE FR CBT ,PE-EMDR מורשית. מנחה בינלאומית, לימדה טיפול בטראומה בניגריה, קניה, רוואנדה, דרום אפריקה, סרי לנקה, ופולין, אחראית על תחום פיתוח והתחדשות ב"משאבים" שבקרית שמונה. בעבר ניהלה את קו הסיוע של נט“ל, עבדה במחקר בטראומה בבית חלים הדסה. מנחה סדנאות אוריינטציה לצוותים מקצועיים בתחום הטראומה, החוסן ותיאטרון בובות טיפולי. בעלת קליניקה פרטית ומפתחת פרויקטים וכלים להתמודדות עם לחץ להורים וילדים.
קורס :2 שילוב כלים מעולם הטיפול באמנות בתהליכי ייעוץ בזמני טראומה ומשבר
תיאור הקורס:
מטופלת יושבת בכורסה מול מטפלת ומתארת את החרדה שלה כ"בור חשוך". יחד הן חוקרות את דימוי הבור ומנסות להגיע לדיוק מקסימלי, ועדיין תמיד יישאר ביניהן פער. ומה אם הבור יקבל צורה בחומר? באיזו מידה יש בכוחו של הייצוג החזותי לצמצם את הפער ההכרחי בתפיסה בין שתיהן, ומה עשויה ההבנה המשותפת לשנות בקשר ביניהן?
מטרת הקורס היא להקנות ליועצים כלים לשילוב הסמלה חזותית בעבודתם, מתוך הבנה שהשימוש בה עשוי ליצור אינטגרציה בין חוויית העצמי של המטופל ובין התובנות שלו על עצמו ועל יחסיו בעולם. טיפול הנשען בעיקר על מילים, "ריפוי בדיבור", משתמש בשפה הדבּורה לצורך התבוננות ופירוש. השפה החזותית מציעה לנו רבדים נוספים של התבוננות: אפשרות לצרף לייצוג המילולי אופן נוסף של ייצוג, המשתמש באבני בניין אחרות – חומר, צורה, קו, צבע, קומפוזיציה ועוד. בהיות היצירה שפה אוניברסלית, אינטואיטיבית, משחקית ולא מילולית, שימוש בהתערבויות מבוססות אמנות עשוי להוות גשר ולהציע אינטגרציה של גישות טיפוליות מגוונות. הוא יכול לסייע בהנעת תהליכים תקועים ובהרחבת סל ההתערבויות שבידי המטפלת להציע.
הקורס יתקיים במתכונת סדנאית (on hands). היצירה אינה נמדדת על פי ערכה האמנותי או האסתטי, ולכן אין צורך בכישרון אמנותי; יש צורך בסקרנות ובמוכנות לעבודה עם חומרים. המשתתפות והמשתתפים בקורס יתבקשו להכין מראש חומרי אמנות, ולמצוא לעצמן מרחב בו יוכלו ליצור בפרטיות.
נלמד מגוון של התערבויות מבוססות אמנות, באילו מצבים הן עשויות להועיל ומה הרציונל התיאורטי שעומד מאחוריהן; נתבונן במשולש היחסים מטפלת- מטופלת-יצירה ובמשמעויותיו לקשר הטיפולי; נתנסה בהדרכה מבוססת אמנות על חומר קליני שיביאו המשתתפות; נחקור את עצמנו ואת היחסים שלנו, עם היצירה, ונתנסה בהרחבה בביטוי בחומרים בתוך הקשר טיפולי.
תוכנית זו היא חלק ממיזם שלומות צוותי חינוך, בשיתוף שפ"י משרד החינוך והקרן לחוסן צוותי חינוך.
מטרות הקורס:
סיוע ליועצים ויועצות להרחיב את יכולתם להשתמש בהתערבויות מבוססות אמנות כחלק ממערך ההתערבויות הטיפוליות.
הקניית בסיס תיאורטי התומך בשילוב כלים אמנותיים בטיפול במבוגרים, נוער, ילדים והורים.
למידה דרך התנסות של התערבויות מבוססות אמנות לטווח רחב של מצבים בטיפול.
הרחבת היכולת להתבוננות משותפת על תהליכים תוך אישיים ובינאישיים באמצעות היצירה.
הבנת המשמעויות של דימויים, של חומרים ושל טכניקות והתאמתם למטרות הטיפוליות.
חקירה רפלקטיבית והתבוננות על חווית המטפלת בעבודתה עם חומרי אמנות.
אודות המרצה:
גב' עינת קרמר רייס, מטפלת באמנות ופסיכותרפיסטית בגישה אינטגרטיבית, בוגרת תוכנית עוגן. בעבר עבדה מספר שנים במחלקות סגורות בבית חולים "לב השרון". עובדת כעשור במרכז "נתיבים להורות"- כפר סבא. עם ילדים והורים. בשנים האחרונות, מדריכה ומנחה קורסים של הכשרה מעשית ללימודי תואר שני בטיפול באמנות במסגרות לימוד שונות. כיום, חברת סגל במכללת בית ברל. בעלת קליניקה פרטית.