תכנית הליבה | מסלול ילדים נוער והורות
מנהלת התכנית: ד"ר אסתר במברגר
שנה א'
יסודות האינטגרציה של הפסיכותרפיה - ד"ר שרון זיו ביימן וד"ר אסתר במברגר
בקורס נסקור את ההיסטוריה של התחום ואת התפתחותה של התנועה לקידום האינטגרציה של הפסיכותרפיה, יעסוק בלמידה מעמיקה של מודלים שונים של אינטגרציה ושל היישומים הקליניים שלהם, יבחן את הממצאים והאתגרים המחקריים בתחום ויזמין את משתתפי הקורס לרפלקציה על המשמעויות של החומר הנלמד לעבודתם הטיפולית. הקורס מהווה שער כניסה לעולם האינטגרציה של הפסיכותרפיה. חלק מהשיעורים משותפים לשני המסלולים וחלק נלמדים בנפרד לפי השתייכות למגמת מבוגרים/ ילדים נוער והורות.
הגישה הפסיכודינמית, מיפוי זרמים ומודלים בראייה היסטורית - גב' נעמה גרינולד וד"ר שרון זיו ביימן
קורס משותף לשני המסלולים המחולק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בסקירה היסטורית של התפתחות זרמים בתוך הגישה הפסיכודינמית תוך עמידה על רעיונותיהם המרכזיים, מושגי היסוד שלהם ותפיסתם על תהליכים טיפוליים. תיאוריית הדחף, פסיכולוגיית האגו, זרם יחסי אובייקט, פסיכולוגיית העצמי, הפסיכואנליזה ההתייחסותית והאינטרסובייקטיבית ילמדו וימופו על ציר זמן התפתחותי תוך דיון השוואתי מעמיק, מיפוי שישמש כבסיס לדיון בקשר הטיפולי הן כמצע לשינוי והן כמרחב של שינוי מנקודות המבט של הזרמים השונים בפסיכואנליזה.
יישומים אינטגרטיביים של הטיפול הקונגטיבי התנהגותי- ד"ר ליהי חמל בלסון וד"ר אלה אורן
קורס משותף לשני המסלולים המחולק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בשימוש במודלים וכלים קוגניטיביים והתנהגותיים מתוך עמדה אינטגרטיבית. ברמת המתחילים של הקורס ילמדו לעומק מושגי יסוד וטכניקות מרכזיות בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. תובהר ההבחנה בין חשיבה ועבודה טיפולית ברוח הגל הראשון והשני ב-CBTלעומת הגל השלישי. ברמת המתקדמים, יודגם ויוסבר כיצד ניתן לעשות שימוש בכלים קוגניטיביים והתנהגותיים באמצעות מודלים שונים של אינטגרציה בפסיכותרפיה.
טיפול אינטגרטיבי בילדים נוער והורות - ד"ר אסתר במברגר
בקורס נערוך הכרות עם סוגיות קליניות מרכזיות בתחום הפסיכותרפיה בילדים ונוער בראייה אינטגרטיבית. תוצג התבוננות מתוך מגוון גישות תיאורטיות התורמות להבנה רב ממדית של עולמו הפנימי של הילד ומערכות היחסים התורמות להתפתחותו, והדרכים האפשריות לריפויה אצל ילדים (תיאוריית ההתקשרות, הגישה ההתייחסותית, גישות התנהגותיות קוגניטיביות, ותיאוריות מערכתיות). בנוסף תעשה הכרות עם האופנויות השונות למפגש וטיפול בילדים- מפגשים פרטניים, מפגשים דיאדיים ומפגשים בהרכבים משפחתיים שונים. יוצגו דרכי עבודה המדגישות מוקדים שונים להתערבות ואת הטכניקות הטיפוליות המותאמות להן. בקורס נבחן כיצד הסתכלות רב ממדית זו, תורמת לחשיבה ועשייה קלינית אינטגרטיבית של המטפל בילדים מתבגרים והוריהם, תוך שילוב של המושגים התיאורטיים הנלמדים, הקשרים קליניים והתנסויות טיפוליות של הסטודנטים עם ילדים והוריהם. הקורס ישלב הרצאות, דיונים בתיאורי מקרה, הדגמות, תרגילים חווייתיים בכתה והפניות לחומר קריאה מומלץ בעברית ואנגלית.
הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה א' ב'
קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ושמה דגש על התבוננות וחשיבה אינטגרטיבית, זיהוי גישות טיפול שונות, טכניקות טיפוליות, העמקה והמשגה בין תאוריה ופרקטיקה על מנת להעשיר חשיבה ותנועה בהתאם לצרכי המטופל. ההדרכה הקבוצתית מאפשרת חשיפה לעבודת הסטודנטים האחרים, מקדמת דיון מתוך ריבוי פרספקטיבות תאורטיות של העבודה הקלינית וחשיפה למקרים מתוך קשת רבה של הקשרים, אוכלוסיות ודרכי טיפול.
שנה ב'
פסיכופתולוגיה והמשגת מקרה מעמדה מבוססת אינטגרציה - ד"ר ליהי בלסון חמל וגב' מיכל ירדני
הקורס יציג זווית התבוננות אינטגרטיבית על הפרעות נפשיות וקשיים רגשיים בגיל הילדות וההתבגרות. הקורס הוא סמסטריאלי דו-שנתי, כשבכל שנה יילמדו הפרעות שונות. נדון בחשיבות תהליך האבחון וההמשגה לשם בניית תכנית טיפול והערכת תוצאותיו, במסגרת פסיכותרפיה מכוונת אינטגרציה, המציבה במרכזה את האדם המתמודד עם הקושי. יסקרו דרכים מרכזיות לאבחון, מיון והמשגה של פסיכופתולוגיה, מתוך ניסיון לייצר מפת דרכים רב-מימדית ורחבה לסיווג, הכוללת מגוון "שפות" ופרספקטיבות אלטרנטיביות. בתוך כך, נתייחס לאבחנה מתוך זווית התבוננות פנומנולוגית, פסיכודינמית, קוגניטיבית-התנהגותית, מערכתית ורב-תרבותית, וכן יסקרו מודלים המנסים לשלב בין ההתבוננויות השונות לכדי המשגת-על אינטגרטיבית (מודלים טרנסדיאגנוסטיים). כמו כן, יוצגו דילמות ייחודיות הנוגעות לאבחון פסיכופתולוגיה בילדים ונוער, כגון קשיים הקשורים ביחסים מוקדמים או התייחסות להיבטים התפתחותיים. הקורס ישלב ידע תיאורטי מעמיק, והתנסות של הסטודנטים בתהליכי המשגה ובניית תכנית טיפול מעמדה אינטגרטיבית.
רעיונות מהגישה ההתייחסותית כמצע לאינטגרציה – ד"ר רון נסים וד"ר ליהי בלסון חמל
הקורס יציע היכרות מקיפה עם הרקע להתהוותה של הגישה ההתייחסותית ופרספקטיבה עשירה על תהליך התפתחותה. הוא יעניק ללומדים ידע נרחב ומאורגן על עקרונות הגישה, התיאורטיקנים המובילים אותה והנושאים המרכזיים בהם היא עוסקת, תוך התמקדות במודלים של אינטרסובייקטיביות, ובאיפיון של מטרות, ממדים, תהליכים וכלים של התהליך הטיפולי בראייה התייחסותית. ננסה להבין לעומק מושגים המצויים בליבתה של הגישה, ביניהם: הכרה הדדית, עצמיים מרובים, פרשנות כהבניה הדדית, אנאקטמנט, השלישי ההתייחסותי, , הדיאלקטיקה של תקווה ופחד, בין ספונטניות לבין ריטואלים ובין עבודה פרשנית לבין עבודה אקספרסיבית בתהליך הטיפולי, חשיפה עצמית של המטפל ועוד. במהלך הקורס נציג ונדגים היבטים ספציפיים הקשורים לעבודה טיפולית בגישה התייחסותית עם ילדים נוער והורים ונדגים כיצד רעיונות אלו יכולים להוות מצע תיאורטי ופרקטי לחשיבה על אינטגרציה בפסיכותרפיה.
טיפול בהורות בגישה האינטגרטיבית - גב' מיכל זיו
בקורס זה נעסוק ב סוגיות קליניות מרכזיות בתחום העבודה הטיפולית עם הורים בראייה אינטגרטיבית, נבחן כיצד הסתכלות רב ממדית זו, תורמת לגיבוש עמדה טיפולית ולבניית ברית טיפולית עם ההורים לצורך קידום מטרות טיפוליות הקשורות ליחסים עם הילד ולתפקודו. נעסוק בהבנה של מורכבות התפקיד ההורי, נשוחח על האתגר שעיסוק בהורות ובזוג ההורים מציב בפני המטפלים, ונדון בחשיבות בניית ארגז כלים מגוון ומפת דרכים להתקדמות הטיפול במטרה להיטיב את הקשר הורה-ילד ולשפר את יכולות הויסות ההוריות לטובת קידום ההסתגלות והתפקוד של הילד ושיפור ה-WELL BEING של ההורים והילד. בקורס יוצגו מגוון גישות תיאורטיות למיפוי צרכי ההורים לשם גיבוש מטרות טיפוליות רלוונטיות ויושם דגש על תרגום המושגים התיאורטיים הנלמדים להקשרים קליניים ולהתערבויות טיפוליות מעשיות. במהלך הקורס ישולבו הצגות מקרה ודוגמאות קליניות, התנסות ותרגול חוויתי בהמשגת מקרים ודרכי התערבות.
קורס בחירה 1 מתוך 3 קורסים המשותפים לשני המסלולים:
1. מבוא ל – DBT טיפול דיאלקטי התנהגותי - גב' נורית שחר
גישת הטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) הינה גישה אינטגרטיבית הכוללת שימוש באלמנטים של טיפול קוגניטיבי- התנהגותי, תמיכתי, דינאמי בגישת העצמי ובגישת יחסי האובייקט, אלמנטים מתוך הגישה האינטרסובייקטיבית ואלמנטים מתוך תורת הזן-בודהיזם. גישת הטיפול מיועד להפרעה בוויסות רגשי וחוסר יציבות, ויעילה אף ובעיקר במקרים של התנהגות אובדנית כרונית, ונמצאה כיעילה בטיפול במבוגרים ומתבגרים ולאחרונה יש עדות ליעילותה גם בילדים. במסגרת הקורס נערוך סקירה קצרה של גישות תיאורטיות וטיפוליות בהפרעת אישיות גבולית, ונבין את המושג הפרעה בוויסות רגשי מבחינה פסיכולוגית ונוירו-ביולוגית והתיאוריה הביו-סוציאלית. נלמד עקרונות בסיסיים של הגישה הטיפולית הפרטנית- על מה ואיך עובדים, יוצג הבסיס התיאורטי של לימוד מיומנויות.
2. פרקטיקות נרטיביות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית - גב' שלומית גילוני ברק
בני האדם הם יצורים פרשניים ומספרי סיפורים, אנחנו מבינים את חיינו דרך סיפורים. הסיפורים מארגנים את החיים שלנו ונותנים להם פשר ותחושת רציפות. הם נרקמים בתוך יחסים, אירועי חיים והחברה בה אנו חיים. אולם מה מהסיפור נכתב עבורנו ומתי אנחנו הסופרים של עצמנו? הגישה הנרטיבית צמחה מתוך רעיונות פוסט מודרניים ופוסט סטרוקטורליים. היא יוצאת מתוך עמדה מכבדת ונטולת שיפוטיות, המתייחסת לילדים ולמבוגרים כמומחים לחייהם. הגישה מחזקת את מקומו של הילד וההורה כבעל מיומנויות, כישורים, אמונות, ערכים, ושאיפות - ורואה בהם כלים לשינוי, תוך כתיבה מחודשת של סיפור חייו. בקורס נכיר את הבסיסים הפילוסופיים והתיאורטיים של הגישה, נכיר ונתנסה בפרקטיקות טיפוליות ("מפות") מרכזיות: החצנת הבעיה, רגעים יחודיים, הרחבת הסיפור המועדף, שיחות הת-חברות, וטקסי הגדרה. הלמידה תשלב הרצאות, דיונים, תרגילים וצפייה בקטעי וידאו.
3. הגישה מוטיבציונית: כיצד לסייע למטופלים לבצע שינוי - גב' אורית קובץ'
מטופלים שאינם מצליחים לבצע שינוי התנהגותי שרויים בתסכול רב וכך גם סביבתם - מטפלים ובני משפחה חשים חוסר אונים לנוכח מצב תקוע או מחמיר. הגישה המוטיבציונית, אשר צמחה מתוך תחום הטיפול בהתמכרויות, פותחה ונוסחה על ידי מילר ורולניק, היא גישה מבוססת-ראיות שמטרתה הנעת מטופלים לשינוי התנהגותי ושיתוף פעולה עם תכניות טיפול. ביסוד הגישה, ההבנה כי בבסיס כל תהליך של שינוי קיימת אמביוולנטיות וכי עלינו ללוות את המטופל בחקירתה ובפתרונה אם ברצוננו לקדם שינוי ולהגביר את הסיכוי כי יישמר לאורך זמן. הגישה, שמה במרכז את האינטראקציה שבין המטפל למטופל וחוקרת את הדרכים בהן ניתן להשפיע על מוטיבציה, תפיסת מסוגלות עצמית ופתרון אמביוולנטיות. בנוסף, הגישה מבוססת על מחקר המדגים כי עמדה מתעמתת מצד גורמים טיפוליים מגבירה את ההתנגדות מצד המטופלים, על כן היא כוללת אסטרטגיות התערבות לטיפול בהתנגדויות תוך הימנעות מכוונת מעימות. הקורס יתמקד בהיכרות עם הרוח, העקרונות והכלים הפרקטיים אותם מציעה הגישה המוטיבציונית למטפלים המלווים מטופלים בתהליכי שינוי. הקורס, לכל אורכו, משלב הדגמות ותרגולים מגוונים של הכלים השונים על ידי המשתתפים.
הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ג' ד'
קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ושמה דגש על התבוננות וחשיבה אינטגרטיבית, זיהוי גישות טיפול שונות, טכניקות טיפוליות, העמקה והמשגה בין תאוריה ופרקטיקה על מנת להעשיר חשיבה ותנועה בהתאם לצרכי המטופל. ההדרכה הקבוצתית מאפשרת חשיפה לעבודת הסטודנטים האחרים, מקדמת דיון מתוך ריבוי פרספקטיבות תאורטיות של העבודה הקלינית וחשיפה למקרים מתוך קשת רבה של הקשרים, אוכלוסיות ודרכי טיפול.
סוגיות אתיות בפסיכותרפיה - ד"ר דפנה פלטי
הקורס יעסוק באתיקה המקצועית של טיפול פסיכותרפויטי, יציג את מרכזיותה וחיוניותה של חשיבה אתית מקצועית בעבודת המטפלים בפסיכותרפיה, יציע הכרות עם חוקים רלבנטיים לעבודה הטיפולית ואת ההבדלים בין כללי חוק לבין כללי אתיקה ויאפשר רכישה ושכלול מיומנות בזיהוי, הגדרה, ניתוח וקבלת הכרעה בדילמות אתיות בטיפול. זאת תוך התנסות בדיונים מקצועיים – אתיים ופיתוח מודעות לצורך החיוני בקיומם. הקורס מורכב מ- 2 הרצאות לשמיעה חופשית, ו-2 סדנאות אונליין שנלמדות במהלך הקיץ (מועדי הסדנאות יפורסמו במהלך שנת הלימודים).
שנה ג'
פסיכופתולוגיה מעמדה אינטגרטיבית ב'- ד"ר ליהי בלסון חמל וגב' מיכל ירדני
הקורס יציג זווית התבוננות אינטגרטיבית על הפרעות נפשיות וקשיים רגשיים בגיל הילדות וההתבגרות. הקורס הוא סמסטריאלי דו-שנתי, כשבכל שנה יילמדו הפרעות שונות. נדון בחשיבות תהליך האבחון וההמשגה לשם בניית תכנית טיפול והערכת תוצאותיו, במסגרת פסיכותרפיה מכוונת אינטגרציה, המציבה במרכזה את האדם המתמודד עם הקושי. יסקרו דרכים מרכזיות לאבחון, מיון והמשגה של פסיכופתולוגיה, מתוך ניסיון לייצר מפת דרכים רב-מימדית ורחבה לסיווג, הכוללת מגוון "שפות" ופרספקטיבות אלטרנטיביות. בתוך כך, נתייחס לאבחנה מתוך זווית התבוננות פנומנולוגית, פסיכודינמית, קוגניטיבית-התנהגותית, מערכתית ורב-תרבותית, וכן יסקרו מודלים המנסים לשלב בין ההתבוננויות השונות לכדי המשגת-על אינטגרטיבית (מודלים טרנסדיאגנוסטיים). כמו כן, יוצגו דילמות ייחודיות הנוגעות לאבחון פסיכופתולוגיה בילדים ונוער, כגון קשיים הקשורים ביחסים מוקדמים או התייחסות להיבטים התפתחותיים. הקורס ישלב ידע תיאורטי מעמיק והתנסות של הסטודנטים בתהליכי המשגה ובניית תכנית טיפול מעמדה אינטגרטיבית.
התערבויות דיאדיות עם ילדים, מתבגרים והוריהם – גב' מיכל ירדני
כיום יש בסיס מידע נרחב, קליני ומחקרי, המצביע על מרכזיות הקשר הבין אישי, הורי ומשפחתי לבריאותו ורווחתו של הפרט. הדבר נכון במיוחד בבואנו לטפל בקשיים של ילדים ובני נוער. להורה או דמות ההתקשרות הראשית של הילד, תפקיד מרכזי כסוכן של שינוי בכל הקשור להתפתחות ורווחת הילד. הספרות המחקרית והקלינית מצביעה על ההשפעות המשמעותיות של התערבויות ממוקדות קשר על קשיים של ילדים ובני נוער. התערבויות כאלו יכולות להיעשות בתוך טיפול פרטני להורה, טיפול בהורות, טיפול הורה-ילד או כחלק מהטיפול בילד, במסגרת המפגשים עם ההורים. מטרת התערבויות אלו לטפל במצבים של הפרעה במערכות היחסים או לתמוך בהורה לסייע לילדו במצבים בהם ארועים טראומתיים או קשיים רגשיים והתפתחותיים אחרים מאיימים על ההתפתחות הנפשית של הילד.
סוגיות אינטגרטיביות בעבודה טיפולית עם מתבגרים – ד"ר ליהי בלסון חמל וגב' גלי שיין טל
הקורס ינסה לגעת בהיבטים מרכזיים העומדים בליבת העבודה הטיפולית עם בני-נוער והוריהם, מנקודת מבט מבוססת אינטגרציה. בין הנושאים שיסקרו - היבטים התפתחותיים בין ילדות לבגרות, העצמי המתבגר, מיניות נטייה מינית וזהות מינית, פסיכופתולוגיה בגיל הנעורים (הפרעות אכילה, התמכרויות), סוגיות הקשורות בקשר הטיפולי, עבודה עם הורי מתבגרים וקבוצת השווים. הקורס ינוע בין חשיבה תיאורטית על הסוגיות לבין דיון במקרים קליניים.
קורס בחירה 1 מתוך 4 קורסים המשותפים לשני המסלולים:
1. טראומה: הבנה, התמודדות וצמיחה בילדים, נוער והורים - גב' שלומית גילוני ברק
טראומה בילדות, מתרחשת בשלבים שהם קריטיים מבחינה התפתחותית ולכן מובילה להשלכות קשות, כרוניות ועיקשות בהשפעתן על הנפש. המחקר מצביע כי טראומה בילדות פוגעת בהתפתחות המוח ומשפיעה על התפתחות רגשית, קוגניטיבית וחברתית של ילדים ונוער. ככל שהטראומה אינה מטופלת השלכותיה ניכרות בטווח הארוך ובבגרות. בקורס נכיר את האבחנות השונות בעקבות הטראומה על ציר ההתפתחות, השפעות הטראומה על הגוף והמוח, הזיכרון הטראומטי, מאפיינים ייחודיים של טראומה בילדים ובני נוער. נשלב גישות פסיכולוגיות שונות (דינמית, נרטיבית, גופנית, התקשרותית, מערכתית), בעבודה עם הילד ועם ההורים וניתן מקום לתהליכי ויסות, חמלה (self-care) וצמיחה של המטופלים ושלנו, המטפלים. הלמידה תשתלב בין הבנה תאורטית וקלינית בהרצאות, התנסויות, הדגמות ודיון בדוגמאות טיפוליות של המשתתפים.ות.
2. תנועה בין טיפול פרטני לזוגי ומשפחתי - גב' גלי שיין טל
כמטפלים אנחנו מיומנים בעבודה פרטנית מפרספקטיבות תיאורטיות שונות, המתמקדת בסוגיות תוך אישיות של האדם. התערבויות שנעשות בתוך הטיפול הפרטני יוצרות שינוי בנפשו של אדם ובאופן אוטומטי משליכות על מערכות היחסים הקרובות ביותר בחייו. בהתאמה, לעיתים, קונסטלציות מערכתיות בהן מצוי האדם, מקשות על יכולתו לייצר שינוי בתוכו, שכן שינוי שכזה מהווה איום על מערכות היחסים הקרובות לו ביותר. בקורס זה נרחיב את ההתבוננות התוך אישית לבין-אישית ונחשוב על ההשפעות ההדדיות בין תהליכים תוך אישיים לבין המערכת המשפחתית והזוגית בה האדם חי. במסגרת הקורס נכיר רעיונות מערכתיים העומדים בבסיס החשיבה הטיפולית, נלמד מושגים מרכזיים ושיטות התערבות, המרחיבות את נקודת המבט ממנה אנו יוצאים. מטרת הקורס הינה לספק עמדה טיפולית מערכתית שתאפשר למטפל לעשות התערבויות פרטניות המחזיקות את ההקשר הזוגי והמשפחתי שבו האדם חי. בקורס ילמדו רעיונות ומושגים מעולמות הטיפול המשפחתי והזוגי בהם ניתן לעשות שימוש גם בטיפול פרטני.
גישת ACT וגישות טיפול התנהגותיות בנות זמננו - מר ליאור בירן
הקליניקה המבוססת על חשיבה התנהגותית עוברת התפתחות ושינוי בעשורים האחרונים, כחלק מהתעצמות והתפתחות גישות הגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. מחשיבה על התנהגות כתוצר של למידה על ידי חיזוק ועונש, סיבה ותוצאה, אנחנו עוברים למודלים מורכבים יותר, עשירים יותר, הרואים התנהגות כחלק מדפוס עשיר, וניתוח התנהגות כעבודה מתמשכת, קונטקסטואלית, הלוקחת בחשבון את העולם החיצוני, העולם הפנימי וההיסטוריה בתוכה התפתח האדם. בקורס זה נכיר את היסודות של גישת ACT והתפיסה שלה בנוגע לסבל האנושי, נלמד כלים טיפוליים מעולם ACT ובנוסף, נלמד את היסודות ההתנהגותיים העומדים בבסיס הגישה. בנוסף, נכיר גישות נוספות שצמחו מאותם מקורות תיאורטיים של מדעי ההתנהגות ההקשריים.
4. דיסוציאציה וטראומה מורכבת מעמדה התייחסותית - ד"ר רון נסים
בקורס זה נרחיב את ההתבוננות על ההגדרה של פוסט-טראומה מורכבת (CPTSD), הפרעה פסיכולוגית הנגרמת מטראומה בין-אישית כרונית, שמובילה להפרעות בארגון העצמי, בוויסות הרגשי, בזהות וביחסים. נדגיש כי מערכת יחסים טיפולית חזקה חיונית ליצירת סביבה בטוחה שבה אנשים עם CPTSD יכולים לחקור את הטראומה שלהם ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר. ההיבט ההתייחסותי של הטיפול מסייע בתיקון הנזק שנגרם על ידי טראומה בין-אישית ומטפח אמון, המאפשר חקירה וריפוי עמוקים יותר. בשל המורכבות ומגוון התסמינים של CPTSD על פי רוב המטפלת תידרש לשלב טכניקות טיפוליות שונות ותתאים את הטיפול לצרכים ולחוויות הספציפיות של האדם. מטרות הקורס: לספק מסגרת תיאורטית וקלינית התייחסותית להמשגה של מהות החוויה הטראומתית וההתארגנות הנפשית בעקבותיה, להקנות ידע לגבי תהליכי הדיסוציאציה של הנפש בעקבות טראומה, להבין את השלכות ארוכות טווח של טראומת ילדות, להדגים את האופן בו טראומה נכנסת ומשפיעה על היחסים הטיפוליים הנרקמים בין מטופל ומטפלת, ולרכוש מיומנויות בסיסיות לטיפול בנפגעי טראומה בילדות מהגישה ההתייחסותית: עיבוד טראומה, התמודדות עם מצבים דיסוציאטיביים בטיפול והיחלצות משחזורים בקשר הטיפולי.
הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ה' ו'
קבוצת ההדרכה מהווה מרחב שנועד לאפשר למידה, התנסות והפנמה של אינטגרציה בין הידע התיאורטי וההתנסות הקלינית סביב מוקד של אינטגרציה בפסיכותרפיה. בשנה השלישית המוקד של קבוצת ההדרכה יהיה העמקת וביסוס החיבור של הידע שנרכש לאורך כל שנות הלמידה לתוך הזהות האישית-מקצועית והסגנון הטיפולי של המטפל. בתוך כך, הקורס ילווה את הסטודנטים בכתיבת מקרה הסיום, שנועדה לעודד ולקדם גיבוש של הידע והכלים שנרכשו במהלך הלימודים בתכנית.
לבירורים ולשאלות נוספות ניתן לפנות לטל ברק ועדי סטטיה רכזות התכנית:
ogen@mta.ac.il | +972 52‑782-9926