התנסות בקבוצת יחסים
ד"ר יעל דורון וגב' אלה סטולפר
קבוצה דינמית תהליכית בה מקבלים המשתתפים הזדמנות להתבונן על עצמם כפי שמשתקפים ב"היכל המראות" הקבוצתי: התמקמות ראשונית, דפוסי יחסים, סגנונות התקשרות, תפקידים בקבוצה וחלקים מודעים ובלתי מודעים שבאים לידי ביטוי באינטראקציות וביחסים בשלבים השונים של התהליך הקבוצתי.
הקורס מבוסס על למידה מתוך חוויה והתנסות, המאפשרת חקירה והתפתחות אישית, בינאישית ומקצועית בהקשר קבוצתי.
מבוא לפסיכותרפיה קבוצתית בגישה אינטגרטיבית
ד"ר אפרת ציגנלאוב
הקורס יעסוק בתהליכים ובתופעות המתרחשים בקבוצות, ויעניק ללומדים.ות רקע תאורטי לזיהויים, המשגתם, הבנתם וכלים יישומיים להתמודדות עימם. הקורס יערוך אינטגרציה בין רעיונות ומושגים בסיסיים משלושה זרמים מרכזיים בתחום הקבוצות – אנליזה קבוצתית (פוקס), יחסי קבוצות (ביון), ותאוריית הלמידה הבין-אישית של יאלום, וישלבם עם מושגים ותהליכים מתאוריות נוספות, כגון תהליך התפתחות קבוצה ותפקידים בקבוצה. בהמשך הקורס, יוצגו מודלים שונים לאינטגרציה בפסיכותרפיה כבסיס לשילוב בין תאוריות קבוצתיות פסיכודינמיות לבין תאוריות קבוצתיות מגישות קוגניטיביות התנהגותיות. בצד למידה תאורטית הקורס ישולבו דוגמאות מעבודתה הקלינית של המרצה, ודוגמאות שיובאו על ידי המשתתפים מעבודתם עם קבוצות.
התרומה של ביון להבנת נפש האדם והנפש הקבוצתית
מר יובל דובי
הקורס יעבור דרך שני צירים. הראשון יהיה היכרות עם חשיבתו פורצת הדרך של וילפרד ביון אודות המנגנונים השונים המרכיבים את נפש האדם והשני יהיה היכרות עם תרומתו הענפה להבנת תהליכים קבוצתיים ובייחוד עם תפישתו את הקבוצה "כשלם".
הקורס יאפשר הכרות מעמיקה עם מושגי מפתח בחשיבתו של ביון, החל בצורך האנושי בידיעת האמת ותיאוריית החשיבה שלו, המשך ביחסי מיכל/מוכל, reverie ופונקציית אלפא וכלה בפיתוחו הייחודי את מושג ההזדהות ההשלכתית.
דרך תפישתו הייחודית את הקבוצה "כשלם", יאפשר הקורס חשיפה להמשגותיו השונות כקבוצת העבודה, הנחות הבסיס, valency ועוד.
בשיעורים ייערכו דיונים במאמרים קלאסיים של ביון ומאמרים אודות עבודתו ויינתנו דוגמאות שונות ("וינייטות") שתסייענה להבין את רעיונותיו דרך התגלמותם בקליניקה.
מושגים ויישומים קליניים בתורת האנליזה הקבוצתית של פוקס
גב' מוניקה טנאי
פוקס פיתח תאוריה ופרקטיקה ייחודית להבנת היחיד ויחסיו עם הזולת והקהילה. קורס זה יציג את ההשפעות השונות על פוקס ועל היווצרותה של האנליזה הקבוצתית ויתמקד במושגים הבסיסיים של תאוריה זו: המטריצה הקבוצתית, הקבוצה כשלם, הלא מודע החברתי, מושג הקומוניקציה: רמות הקומוניקציה ואזור משותף של הקומוניקציה, קומוניקציה מילולית ולא מילולית, ופקטורים טיפוליים כמו רסוננס, מירורינג ומושג החליפין (exchange)
סוגיות בהקמת קבוצה, סטינג ואתיקה-אדמיניסטרציה דינמית
מר עודד ערמוני
מהם תנאי הפתיחה, הכללים והאתיקה שיאפשרו לקבוצה טיפולית ולפרט בתוכה להתפתח?
היינץ פוקס, אבי האנליזה הקבוצתית, השתמש במונח 'אדמיניסטרציה דינמית', כדי להתייחס למשמעויות הטיפוליות שיש להיבטים הטכניים, לכאורה, של מסגרת הטיפול הקבוצתי האנליטי (הסטינג). מה שבמבט ראשון נראה שולי, חופן בתוכו היבטים לא מודעים, לא מדוברים שהם לעתים בלב האינטראקציות הבינאישיות, כגון, יחסי כוח, ביטחון, שייכות וזהות. נכיר בקורס את התפתחות החשיבה והפרקטיקה אודות המסגרת הטיפולית ואופן ניהולה ברוח האנליזה הקבוצתית. נבחן את המשמעויות התיאורטיות והמעשיות בנוגע לסוגיות כמו: הקמת קבוצה, ראיונות מקדימים, חוזה טיפולי קבוצתי, כללי הסטינג וניהולם, התמודדות עם הפרת כללי הקבוצה ועוד. בנוסף, הקורס יעסוק במורכבות הייחודית לאתיקה של הטיפול הקבוצתי אשר נוגעת בין השאר במתח בין טובת הפרט לטובת הקבוצה.
סדנת העשרה בחופשת סמסטר א:
טיפול בטראומה באמצעות קלפים השלכתיים בשילוב ביבליותרפיה ופסיכודרמה.
ד"ר אסתי כלב-אבנון
הסדנה תאפשר התנסות במגוון של קלפים השלכתיים בעבודה הקבוצתית כגון: עיניים, מראה מעל הגשר ו- COPE וכן הרחבה והעמקה של החוויה באמצעות כתיבה תבניתית, שימוש בטקסטים ספרותיים והנחיה של תמונה פסיכודרמטית.
סדנת העשרה בחופשת קיץ:
סדנת טיפול קבוצתי מקוון - מכשולים, אתגרים ופרקטיקות הנחייתיות
ד"ר חיים וינברג
מעבר ממעגל הקבוצה פנים אל פנים למסך מצריך הבנה של משמעויות מרחב עבודה זה, וכן עמדה יצירתיות ופרקטיקות הנחייתיות ייחודיות. זאת על מנת להתגבר על המכשולים הרגשיים והטכניים, מצד אחד, ולהותיר את העבודה הטיפולית קבוצתית עמוקה ומשמעותית, מצד שני.
אתגרים הנחייתים אופיינים:
1. בנייה מחודשת של הסטינג במצב של גבולות נזילים ואיבוד שליטה על המסגרת
2. התמודדות עם סביבה חסרת הגוף
3. יצירת נוכחות
4. שמירה על סודיות
5. התמודדות עם הרקע השקוף ועוד
בסדנא מקוונת זו חיים וינברג יציג תאוריות מרכזיות בתחום הטיפולי הקבוצתי המקוון, וכן ישתמש במידע דידקטי ובהתנסות בקבוצה על מנת להמחיש את המכשולים הללו ולהדגים כיצד לעבוד איתם.
לבירורים ולשאלות נוספות ניתן לפנות לטל לפקוביץ' רכזת התכנית :
yuvalim@mta.ac.il | +972 52‑268‑1646